OKA196, een alleskunner

Het zal even wennen worden, na vijfenhalf jaar Dutch Jumbo nu op pad met OKA196. Twee hele verschillende voertuigen met hele verschillende uitrusting en capaciteiten. Dutch Jumbo, de asfalt-olifant, OKA196 de alleskunner, niet vervaard voor zand, rotsen en water. Hoog op de wielen die allemaal aangedreven kunnen worden. Een 'go anywhere vehicle' zoals de AustraliŽrs zeggen. Een 100 procent Australisch product. Oorspronkelijk ontworpen voor de mijnbouw en later veel ingezet voor outback-tours. Tot voor kort dacht ik dat er nergens anders op de wereld OKA's zouden rondrijden. Inmiddels weet ik beter.

Ook in Amerika kun je een Oka kopen. Een Oka NEV of een Oka ZEV. NEV staat voor Neighbourhood Electric Vehicle, ZEV voor Zero Emission Vehicle. Het zijn kleine elektrische auto's, model Suzuki Alto uit een ver verleden, maximum snelheid zo'n 45 kilometer en een actieradius van ongeveer dezelfde 45 kilometer en een gewicht van dik 600 kilo. Dus in niets te vergelijken met de ongeveer tien keer zo zware OKA196 waar we het vanaf nu alleen maar over hebben.

Intussen probeert OKA de wereld verder te veroveren. De fabriek in Perth bouwt inmiddels voertuigen voor export naar Afrika, Dubai en Papoea Nieuw Guinea.
En terwijl sinds de laatste wisseling van eigenaar de Australische website nog 'Under construction' is, geeft de Afrikaanse volop informatie.

Wie trouwens denkt via Google snel alle informatie te vinden over de OKA waar we het op deze website over hebben, komt bedrogen uit. Als eerste komt het Ondernemers Kontakt Arnhem op, dan het Japans restaurant Oka in Den Haag en vervolgens het nationaal Park Oka in Canada, de gemeente Oka in Frankrijk en Oka schoenen in de VS. Tussendoor nog Oka kantoormeubelen en een redelijk dure Engelse meubelzaak.
Pas op pagina 2, bijna onderaan verschijnen de rijdende Oka's, de eerder genoemde elektrische auto's en de enige echte OKA.

Hier wat verhalen van Peter en Margaret Wright met hun OKA 196


© Willem de Niet