Communicatie via Lappie en de Timeport

Tijdens een reis als de onze, is communicatie met familie, vrienden, bekenden en de bank in het verre vaderland erg belangrijk. We moeten er (nu) niet aan denken hoe mensen dat vroeger, en dan bedoelen we het pre-internettijdperk, hebben gedaan. Brieven schrijven over en weer die maanden onderweg waren en geheid een postkantoor te vroeg of te laat aankwamen. Af en toe opbellen tegen enorme bedragen per minuut. In noodgevallen een kostbaar telegram.
Nee, dan vandaag de dag. Als het nodig is, is er dagelijks mailcontact via het net. En wil je met elkaar praten, dan kan dat al chattend of tegen een tarief van tussen de 3 en 4 eurocent per minuut met een van die onbegrijpelijk goedkope telefoonkaarten.

Chatten doen we niet, mailen doen we veel en bellen zo af en toe. Voor dat laatste geldt trouwens dat je goede afspraken moet maken (o.a. in verband met het tijdsverschil) omdat het jammer is als je aan de andere kant de voicemail of het antwoordapparaat aan de lijn krijgt.

Mailen doen we negen van de tien keer vanuit Dutch Jumbo, via de laptop en onze mobiele telefoon.
De laptop die wij gebruiken is een Compaq Armada E500. De ervaring heeft geleerd dat de Compaq een aantal eigenaardigheden heeft waaronder een eigen Windows versie die nogal eens ruzie maakt met andere software. Achteraf was de keuze niet helemaal gelukkig, om het maar zachtjes uit te drukken.
Onze telefoon is een Motorola Timeport. Het is een zogeheten tri-band telefoon, wat inhoudt dat hij over de hele wereld bruikbaar is omdat hij op verschillende bandbreedtes kan worden ingesteld. Zowel de laptop als de telefoon heeft een infraroodpoort, zodat voor het mailen de telefoon naast de laptop wordt gelegd met de infraroodpoorten tegenover elkaar.


Dekkingskaart van Telstra © Willem de Niet
Lappie en de Timeport © Willem de Niet
Telefoonkaarten © Willem de Niet


In de telefoon zit een pre-paid kaart van Telstra, de grootste telefoonaanbieder van AustraliŽ, met veruit de beste dekking. De kaart kan online worden 'opgetopt' via de creditkaart en Telstra heeft regelmatig acties waarbij een bonus van 20% wordt gegeven als je via de creditcard optopt.
Het abonnement dat wij hebben heet Communic8 met een dal- en een piektarief. Van 's avonds acht tot 's ochtends zeven en in het weekend (van vrijdagavond acht uur tot maandagochtend zeven uur ononderbroken) betalen we het daltarief van 22 dollarcent (ca 13 eurocent) per minuut binnen AustraliŽ. Voor elk gesprek betalen we nog eens 20 dollarcent voor het tot stand brengen van de verbinding. Bellen naar Nederland kost mobiel 66 dollarcent per minuut, bijna 40 eurocent.

Naast de mobiele telefoon gebruiken we nog een telefoonkaart voor in de telefooncellen die hier veel dikker gezaaid zijn dan in Nederland. En dan hebben we ook nog een kaart voor de gesprekken met Nederland via het eerder genoemde superlage tarief. Bij die laatste kaart maakt het overigens verschil of we in een van de grote steden zijn of in de gebieden daartussenin. Zo gauw het kengetal van Perth, Sydney, Darwin, Melbourne, Adelaide of Canberra niet meer werkt, gaat het tarief met 5 dollarcent per minuut omhoog. Maar dan nog blijft bellen met Nederland veel goedkoper dan zonder de kaart. Wel altijd bellen vanaf een vaste lijn (telefooncel) want via het mobieltje is het stukken duurder.

Een van de dingen waar we niet vaak genoeg op kunnen wijzen is het trage modem in de mobiele telefoon. Hoe het inmiddels met de nieuwste toestellen is gesteld weten we niet, maar in onze telefoon zit nog een modem met een capaciteit van 9600 Bps. Niks 56K, 9600 Bps!
En dat betekent dat tekst, als het geen complete boeken zijn, vlot binnenloopt. Maar o wee als er aanhangsels om de hoek komen kijken. Foto's die niet verkleind zijn, digitale kaarten, filmpjes, logo's, handige computerprogramma's, noem maar op. Dan gaat het dus hartstikke fout. Het duurt uren en de server valt geheid uit de lucht. Want een verbinding via een mobiele telefoon blijft hier 'wiebelig', ofwel flaky, in goed Engels.
Vandaar dat wij alle foto's die we versturen, verkleinen van de oorspronkelijke 600 tot 1200 Kb naar tussen de 20 en 50 Kb. En iedereen die ons iets zou willen sturen, moet dat dus ook doen. Want anders schakelt Ageeth de E-mailverwijderaar in en komt de mail dus nooit binnen.
Vanwege het kleine gaatje in ons modem willen we verder ook dat iedereen die ons een 're' stuurt (lekker makkelijk, geen adres intikken of via het adresboek aanklikken) eerst de oorspronkelijke tekst even wegknipt. Anders krijgen we die ook weer terug.

En toch waren er rond kerst weer mensen die, hoe goedbedoeld ook, digitale kerstkaarten en zelfs een filmpje stuurden. En ook die hebben een omvang die bij ons voor een verstopping zorgen!

Bankieren doen we ook via het Net. Wat een gemak. Maar omdat we daarvoor het web op moeten en dat lang duurt, doen we betalingen in het internetcafť of in de bibliotheek. Toekomstige AustraliŽreizigers, zie de bibliotheken niet over het hoofd. Je vindt ze overal, vrijwel altijd hebben ze internetfaciliteiten, vaak zijn ze geheel gratis. Een tussenvorm is dat je gratis kunt surfen maar moet betalen als je wilt e-mailen, internetbankieren of online in aandelen wilt handelen. Echt, die laatste regel vonden we ook al eens.
In bibliotheken waar je moet betalen is het vaak minstens zo duur of aanzienlijk duurder dan in een internetcafť. Vaak 5 tot 8 dollar per uur, terwijl je in grotere steden voor 2 tot 3 dollar een uur op supersnelle computers aan de gang kunt en ook diskettes kunt gebruiken, wat in bibliotheken vaak niet mag.
Maar we hadden de vele bibliotheken waar je als reiziger gratis aan de gang kunt, niet willen missen. Leve de Australische bieb dus!

Onze website wordt ook vanuit de wagen onderhouden. Voor de eerste grote bulk hebben we de laptop in een internetcafť aan een telefoonlijn gehangen maar daarna schiet Ageeth de updates zo het net op.
Onze provider voor de e-mail en de website is Telstra Bigpond. We mogen maandelijks 400 Mb downloaden en hebben verder binnen het account voldoende ruimte om de website te huisvesten.