30. René Bakker en Lotte Noordermeer, Mount Schank (SA)

Op donderdag 9 maart 2006 beleven we de meest bizarre ontmoeting in de bijna vierenhalf jaar dat we nu in Australië onderweg zijn. Onderweg van Port McDonnell naar Mount Gambier zien we een bordje langs de weg met daarop 'Mount Schank volcano'. En in de verte een flinke knobbel die uitsteekt uit het vlakke weidelandschap. Ageeth weet het al, als er ergens een bordje 'mount' staat wil ik erheen en naar boven. Dus we gaan even kijken. En maken samen de wandeling naar de rand van de krater en het rondje over de kraterrand. Ik daal nog even af in de krater die overigens al duizenden en duizenden jaren in diepe rust is. Omdat het eigenlijk best een mooi plekje is en planningen er zijn om ze in de soep te laten lopen, besluiten we de rest van de dag en de daaropvolgende nacht te blijven en een dag later naar Mount Gambier te gaan.

De volgende ochtend komt er al vroeg een auto het parkeerterrein op rijden. Duidelijk een oldtimer in niet-concoursstaat met een dikke motor er in. Ik schenk verder geen aandacht aan de vroege bergbeklimmers. Als we een uurtje later net het water hebben opstaan voor de thee komt de auto terug. Ik zie uit mijn ooghoek hoe de bestuurder ter hoogte van de achterkant van DJ vaart mindert en stopt. Dat gebeurt meer sinds daar in grote letter 'for sale' op staat. Dan wordt de auto in de berm gezet en stapt de bestuurder uit. Binnen een tel ben ik buiten. Want daar staat…. René Bakker uit Bovenkarspel met vriendin Lotte Noordermeer.


René en Lotte met hun 'bolide' ©Willem de Niet

René en Lotte met hun 'bolide'


René, die in het grijze verleden de wereld rondreisde als monteur in het team van motorcoureur Hans Spaan. René, meer wereldreiziger dan wij ooit zullen worden. René, van wie ik na zijn tocht op de motor door de echte diepe binnenlanden van Australië kaarten leende van gebieden en wegen waar wij nooit zullen (kunnen) komen. René ook die daarna op de motor heel Noord- maar ook Zuid-Amerika doorkruiste. Met letterlijk heel veel vallen en opstaan.

Voorafgaande aan die tocht interviewde ik hem voor het Noordhollands Dagblad. In het uiterste zuiden van Zuid-Amerika ontmoette hij op die tocht zeezeiler Henk de Velde die hem toen René net weer in Nederland was vroeg even over te komen naar Hawaï om een paar klusjes te komen doen. En René stapte, nee, niet op de motor, in het vliegtuig. René, de man die steeds zo kort mogelijk maar dan heel hard werkt om heel intensief te leven en zeker niet andersom. Zijn leven staat in het teken van sparen voor de volgende reis. Dus wordt er dan gewerkt als betonboorder, als monteur bij Mobu Motors in Enkhuizen waar hij weer schouder aan schouder sleutelt met vriend Frank Mos die ooit ook voor Hans Spaan sleutelde en als hij overdag uitgewerkt is, is er altijd wel een bar waar 's avonds wat te verdienen valt. Zo werkt René om te leven.

Met diezelfde René (en Lotte) zitten we even later aan de koffie. Ze zijn voor twee maanden in Australië. ,,Ik moest er weer even tussenuit. Had wel weer lang genoeg gewerkt. En deze auto stond nog in Dandenong, bij Melbourne. Ik had hem er in 1993 achtergelaten. Hij is van 1971, een Ford Fairlane, V8 motor. Het kostte me vier weken en een kleine duizend euro om hem weer aan de praat te krijgen. Eerst stond hij in een schuur maar later hebben ze hem buiten gezet. En de jongens hebben er in gespeeld. Maar hij loopt weer en houdt het hopelijk nog een paar weken vol. Ik kreeg hem niet meer door de keuring maar ach, hoe vaak zie je hier politie. Tjonge, dat ik je hier nou toch moet tegenkomen.'' Dat zeggen we nog een paar keer tegen elkaar voordat René en Lotte terug gaan naar de camping om hun tentje te gaan afbreken en wij een klein stukje verder rijden naar Mount Gambier. Dat stond de dag ervoor al op de planning, totdat we het bordje naar Mount Schank zagen. Stel je voor dat we er niet waren gestopt…

Wie nieuwsgierig is geworden naar de avonturen van René Bakker in Noord- en Zuid-Amerika kan er alles over aan de weet komen op de website: Ventor
Trek er maar een dagje of wat voor uit.